Haberler | Son dakika haber

Haberler ve son dakika gelişmeleri | Güncel haber

KPMG: Bankalar, yapay zeka ile maliyetlerini düşürmeyi hedefliyor

Bankacılık bölümünde yapay zeka operasyonel süreçlerin yanı sıra büyük data setlerinden öğrenerek ileriye dönük stratejik karar, finansal tahminleme ve yatırım tahlillerinin geliştirilmesinde sıkça kullanılmakta.

HANDE BERKTAN

Veri toplama ve tahlil prensibi ile çalışan yapay zeka, günümüzde bankacılık dalında rutin süreçleri hızlandırarak, bankaların verimliliklerini optimize etme, gerçek finansal tahminlemelerle gelirlerini artırmayı, müşteri tecrübesini uygunlaştırmayı sağlayan değerli bir araç haline geldi.

KPMG’nin bankacılık bölümünde yapay zekanın kullanımına ait hazırladığı raporu BloombergHT.com için kıymetlendiren KPMG Türkiye İnovasyon ve Teknoloji Danışmanlığı Lideri Gökhan Mataracı “Bankacıların yapay zeka stratejilerine bakıldığında yüzde 68’i bu teknoloji ile maliyetleri düşürmeyi, yüzde 42’si müşteri tecrübesini güzelleştirmeyi amaçlıyor. Raporda yer alan ankete katılanların yüzde 70’i yapay zekaya ayrılan bütçeyi artırmayı planlıyor” dedi.

Teknolojik gelişmelerle yükselen dijital çağda, finans dalının yapay zeka ile bağlantısı hangi etapta?

Bankacılık kesiminde yapay zekanın kullanım alanları sorulduğunda Mataracı “Rapora nazaran, bankaların yüzde 68’i öncelikli olarak maliyetleri düşürmeyi hedefliyor. Bu gaye doğrultusunda bilhassa suiistimal tespiti, doküman sürece ve kredi kıymetlendirme üzere alanlarda yapay zekâ uygulamaları öne çıkıyor. Fakat temel dönüşüm, yapay zekânın data odaklı karar alma süreçlerine entegre olmasıyla gerçekleşiyor. Finansal tahminleme, bilgi teknolojileri performans optimizasyonu, yatırım portföyü idaresi, kredi riski değerlendirmesi, bilgi tahlili, yatırım tahlili, üçüncü taraf risk idaresi ve finansal tablo tahlilleri bankalarda, yapay zekanın en çok kullanıldığı alanlar” cevabını verdi.

AI yeteneklerini kullanacak iş gücünün dönüşümü nasıl sağlanacak?

Yapay zekanın faal kullanımını sağlayacak olan işgücünde dönüşüme dair soruya, Gökhan Mataracı “Yapay zekanın faal kullanımı için yalnızca teknolojiye yatırım yetmiyor, bütüncül bir dönüşüm beşerle mümkün. Bu nedenle, raporda da belirtildiği üzere bankaların odağında yalnızca yazılım altyapısını değil, tıpkı vakitte insan kaynağını dönüştürmek var. Bu da iki taraflı bir strateji gerektiriyor: var olan çalışanlara yeni yetenekler kazandırılması ve yeni kuşak yeteneklerin kuruma kazandırılması. Fakat bu geçişin sağlıklı olması için çalışanların yapay zakeyı anlaması, yanlışsız yorumlaması ve itimatla kullanabilmesi gerekiyor. Bankaların sırf yüzde 30’u ileri seviyede yapay zeka eğitimi sunuyor. Bu da bir gelişim alanına işaret ediyor” halinde yanıtladı.

“Yapay zekayı benimseyen bankalar, rekabet avantajı sağlayacak”

Raporda bankacılık kesiminden karar alıcıların katıldığı anketin sonuçlarına da yer veriliyor. Bankacılıkta yapay zekanın yaygınlaştığını ortaya koyan ankete nazaran iştirakçilerin yüzde 51’i yapay zekanın iş yapış formlarını kökten değiştirdiğini düşünüyor. Sonuçlar bankacılık önderlerinin yapay zekâya olan inancının de yüksek olduğunu ortaya koyuyor. İştirakçilerin yüzde 80’i yapay zekayı benimseyen bankaların rekabet avantajı kazanacağına inanırken yüzde 62’si yapay zeka yatırımlarından orta ila yüksek düzeyde getiri bekliyor.