Rekabet Kurumu’ndan zincir marketlere ‘mesafe’ uyarısı
Rekabet Kurumu tarafından hazırlanan “Türkiye Hızlı Tüketim Ürünleri Perakendeciliği Nihai Raporu”nda, sektörde alıcı gücünün kötüye kullanılmasının önlenmesi için bazı düzenlemelerin yapılması gerektiği belirtildi.
BAĞIMSIZ BİRİM İSTEĞİ
Dünyada yer alan haberlere göre “Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Taslağı”nda yer alması gereken kararlara ilişkin bazı öneriler şöyle sıralandı: diğer tarım ürünleri ve gıda ürünleri için 60 günü aşması, çabuk bozulan gıdalar için kısa sürede yapılan iptal bildirimleri, alıcının tek taraflı sözleşme değişiklikleri, kayıp ve hasarlı mal riskinin tedarikçiye devri yasaklanmalıdır. Tedarikçinin listeleme, raf ve stok bedellerini ödemesini, tedarikçinin tanıtım, pazarlama ve reklam amaçlı ödeme yapmasını veya perakendecilerin bu konularda sözleşme olması kaydıyla fiyat talep etmesini yasaklayan bir düzenlemeye ihtiyaç vardır. partilerin ortası.
Bu düzenlemelerin takibi ve denetimi için bağımsız bir birim kurulması talep edilen raporda şu ifadelere yer verildi: “Söz konusu birim göreve özel yapılanmalı, şikayette bulunma veya re’sen soruşturma yetkisine sahip olmalıdır. habersiz inceleme yapma, bilgi isteme, para cezası tesis etme yetkisine sahip olup, “Haksız ticari uygulamaları önlemek amacıyla tesis edilecek para cezalarının caydırıcı olması gerektiği, idari para cezasının işletme cirosu üzerinden tesis edilmesi gerektiği düşünülmektedir. caydırıcılık olmalı ve tekerrürü halinde cezayı artırma imkânı bulunmalıdır.”
NÜFUS KRİTERİ
Raporda, zincir mağazaların yeni mağaza açma izinlerinin nüfus kriterine bağlanmasının rekabeti kısıtlayıcı bazı etkileri olabileceğine dikkat çekilerek, söz konusu yönetmeliğin uygulanmamasının uygun olacağı belirtildi. Raporda, zincir mağazaların mesafe şartına ilişkin olarak, “Aynı ekonomik bütünlük içinde perakendecilerin mağaza açılışları için belirlenecek bir araçta ikinci bir şube açmalarının yasaklanabilmesi ve bu teşebbüslerin Aynı kümeye bağlı zincir mağazaların birbirine çok yakın olarak görülmesi o bölgeye yeni bir perakendecinin girişini engelleyebilecektir. Bu nedenle bu konuya ilişkin düzenlemenin rekabet anlamında piyasaya olumlu yansımaları olacağı düşünülmektedir.”
‘BAZI DÜZENLEMELER YAPILABİLİR’
Raporda, hızlı tüketim malları perakendeciliğinde şubenin rekabet yapısını olumsuz etkileyebilecek veya tüketicilerin yanıltılmasına neden olabilecek bazı uygulamalara yönelik düzenlemeler yapılabileceğine dikkat çekildi. İndirim uygulanacağının (geleneksel medya, sosyal medya veya diğer duyuru ve reklamlar ile) duyurulduğu vurgulanan raporda, eserin dönem boyunca mağazada bulunmasının sağlanması ve eserin bu süre zarfında ilan edilen indirimli fiyattan satılacaktır. Bu düzenlemenin hem tüketiciye hem de rekabetin korunmasına fayda sağlayacağı düşünülmektedir.” tabiri kullanılmıştır.
ÖZEL PAKETLEME BİLDİRİMİ
Raporda, tedarikçilerin tek zincir markete özel ağırlıkta işler üretmeleri için yapılan anlaşmaların önüne geçilmesinin de değerlendirildiği belirtilirken, şunlar kaydedildi: “Bu kapsamda bilinen veya standart ambalajlardan farklı olarak bariz büyüklükteki işlerin tek bir perakendeciye münhasıran üretilebildiği görülmektedir. Bu uygulamalar şubede yaygın. Bu anlaşmalar rekabeti olumsuz etkileyebileceği için bu anlaşmalar Ayrıca tüketicilerde çeşitli yanılsamalara da yol açmaktadır.Ambalaj-boyut farkları tüketici tarafından hızlı bir şekilde algılansa da, sadece bir perakendeciye özel bariz bir ambalaj üretilmesinin yönetmelikle yasaklanabileceği düşünülmektedir.” (HABER MERKEZİ)